Digitaliseringen av skolan inte är någon quick fix och det inte finns några färdiga lösningar, menar Neil Selwyn, professor vid Monash University i Melbourne.
Selwyn har, i en forskargrupp, sedan början av 1990-talet analyserat hur IT och digitala medier används i skolan. I somras deltog han på en konferens om skolans digitalisering som finns att läsa mer om på omvarld.blogg.skolverket.se. Han menar att skolans digitalisering behöver diskuteras ur ett kritiskt perspektiv, men det handlar inte om att vara för eller emot it och digitala medier.
Neil Selwyn lyfter fram tio kritiska punkter som behöver belysas och diskuteras:
1. Vad menar vi egentligen när vi pratar om IT i skolan och digitalisering?
2. Hur mycket av IT i skolan handlar egentligen om lärande utifrån ett syfte? Det finns inte mycket som pekar på att elevernas lärande underlättas av tekniken, menar Selwyn. Det gäller att ställa sig frågan: I vilken grad handlar det om att eleverna lär sig något av någon utifrån ett övergripande syfte?
3. Digital teknik sägs ofta lösa problem. Vem/vilka har definierat problemen − är tekniken lösningen?
4. Förändras skolan av digital teknik eller förändrar skolan sin digitala teknik? IT och digitala medier ses ofta som viktiga verktyg som möjliggör olika typer av förändringar i skolan. Men så enkelt är det inte. Någon enhetlig effekt om man exempelvis ger elever varsin ipad ses inte, menar Neil Selwyn.
5. Digitala tekniken är ofta förenat med ett svagt ledarskap. Ledarskapets betydelse tas sällan upp av forskningen, men det är faktiskt nyckeln till att åstadkomma något, betonar Selwyn.
6. Digitala tekniken drivs av ökande kommersiella intressen. Det ökade inflytandet av kommersiella intressen har relevanta implikationer för skolan.
7. Företag som levererar produkter och tjänster vill dra nytta av elevernas användardata i sin verksamhet. Vill vi det?
8. Digital teknik gör inte lärares arbete lättare, snarare innebär det ett svårare arbete
9. Teknikutvecklingen ändrar förutsättningarna för hur utbildning kan bedrivas. Diskussion kring värdet av it och digitala medier i undervisning och utbildning. Vad ska förverkligas? Varför?
10. It och digitala medier är inte avgörande för att skolans verksamhet ska fungera. Det kan den göra ändå. Frågan är då - vad är avgörande?
Det gäller alltså att diskutera hur skolan hanterar och förhåller sig till den digitala samhällsutvecklingen. Vad görs idag? Vad kan göras annorlunda? Varför?
http://omvarld.blogg.skolverket.se/2017/06/28/tio-kritiska-fragor-om-skolans-digitalisering/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar