lördag 4 oktober 2014

Förberedelse och presentation av projekt läsåret 2013-2014


    För ett år sedan, i september 2013, hade jag en presentation i syfte att väcka intresse hos kollegor för projekten Learning Study och auskultationer med bakgrund av följande aspekter:  
      - Learning Study som vilar på vetenskaplig grund
      - Gynnar främst elever i svårigheter
      - Kollegialt lärande för elevers måluppfyllelse                               
      - Systematiskt kvalitetsarbete i en cykel
      - Learning Study och auskultation går hand i hand med det vi redan gör
      - Allas delaktighet bidrar till skolutveckling  
Syfte: 
Att öka medvetenheten om undervisning och elevers lärande
Mål:
•Att genom utvecklande av kollegialt arbete synliggöra undervisningssituationer
•Att utveckla elevernas lärande med fokus på förmågorna - även de sociala förmågorna.
Målgrupp:
För allas delaktighet och helhetstänkande i skolutveckling erbjuds alla pedagoger att delta.
Genomförande:
Learning Study

- Hur kan man på bästa sätt undervisa om något som för eleverna är svårt?
- Vad är det i undervisningen som gör skillnad om elever lär eller inte?
- Vad innebär det att kunna det som vi vill att eleverna ska lära sig?
Auskultation
- Tillsammans bestäms vad som ska observeras /synliggöras. 
- Påföljande samtal om vad som noterats. Revidering av lektion.                                                      
- Ytterligare en auskultation görs. Skillnader? Slutsatser? Vidare frågor?
- Auskultation med uppföljande samtal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar