Första året som förstelärare: Plan - genomförande - resultat - reflektion 2013-2014
Projekten med Learning Study och auskultationer
har sammanfattningsvis inneburit:
- ett lärorikt men intensivt år i kollegiala möten
- studierna har bekräftat betydelsen av ett tydligt ledarskap i klassrummet
- studierna har påvisat positiv effekt av tydlig lektionsstruktur med mål och förväntningar
- systematikens positiva effekt i studierna
- nya didaktiska frågor har väckts
- ökad medvetenhet men också ett ökat kritiskt tänkande över egna lärarrollen
- svårighet att hitta mötestider
Frågor jag ställer mig är:
- Hur kommuniceras syftet och vinsterna med klassrumsbesök?
- Vad hindrar lärare från att auskultera och utbyta noteringar med varandra och vad har man för kreativa lösningar?
- Vad skulle jag gjort annorlunda?
- Har kollegor inspirerats?
Tankar inför nästa läsår:
- Kanske en Learning
Study
inom
läsförståelse – viktigt i alla ämnen?
- Kanske en Learning Study i förskoleklass angående additionsstrategier?
- Hur lever Matematiklyftets moduler med bra material vidare?
- Hur arbetar vi med begreppsförmågan i matematik i de olika årskurserna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar