lördag 4 oktober 2014

Första året som förstelärare: Plan - genomförande - resultat - reflektion 2013-2014

Projekten med Learning Study och auskultationer

har sammanfattningsvis inneburit:


  • ett lärorikt men intensivt år i kollegiala möten
  •       studierna har bekräftat betydelsen av ett tydligt ledarskap i klassrummet
  •       studierna har påvisat positiv effekt av tydlig lektionsstruktur med mål och förväntningar
  • systematikens positiva effekt i studierna
  • nya didaktiska frågor har väckts
  • ökad medvetenhet men också ett ökat kritiskt  tänkande över egna lärarrollen 
  • svårighet att hitta mötestider

Frågor jag ställer mig är:

  • Hur kommuniceras syftet och vinsterna med klassrumsbesök?
  • Vad hindrar lärare från att auskultera och utbyta noteringar med varandra och vad har man för kreativa lösningar?
  • Vad skulle jag gjort annorlunda?
  • Har kollegor inspirerats?

Tankar inför nästa läsår:

  • Kanske en Learning Study inom läsförståelse – viktigt i alla ämnen? 
  • Kanske en Learning Study i förskoleklass angående additionsstrategier?
  • Hur lever Matematiklyftets moduler med bra material vidare?
  • Hur arbetar vi med begreppsförmågan i matematik i de olika årskurserna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar