torsdag 10 september 2015

Kollegiala möten på "Lärandets dag"

Utöver en lättlyssnad, humoristisk föreläsning och utdelning av lärandepriser, där det var glädjande med kollegor som pristagare, bjöd "Lärandets dag" på intressanta kollegiala möten. 


Tack, alla ni som visade stort intresse på Andreas, Carinas och mina föreläsningar om "Elevers och lärares lärande genom Learning Study och auskultation"! 


Det var roligt att ni ställde nyfikna frågor. Önskemål om att lägga ut presentationen och lektionsplaneringar i likhetstecknets betydelse samt för- och eftertest framfördes, men eftersom jag inte kan bifoga filer här på bloggen kan de inte läggas ut i nuläget. Jag får be om hjälp och återkomma om hur ni kan få tillgång till detta, för "delad glädje är dubbel glädje".
Nedan följer i alla fall litteratur- och länktips för dig som vill inspireras och veta mera.


Litteratur:
Holmqvist, M. (red.) ”Lärande i skolan – learning study som skolutvecklingsmodell”, Studentlitteratur
Maunula, Magnusson och Echevarria ”Learning study – undervisning gör skillnad”, Studentlitteratur
Holmqvist Olander, M. (red.) ”Learning study i förskolan”, Studentlitteratur
Enoksson, M. ”Innehåll i behov av särskilt stöd – erfarenheter från lesson/learning studies i matematik” 
Stockholms universitet, PRIM-gruppen Matematikdidaktiska texter del 5
Pettersson, A. m. fl. ”Bedömning av kunskap – för lärande och undervisning i matematik” 
Stockholms universitet, PRIM-gruppen Matematikdidaktiska texter del 4  
Hodgen & Wiliam, ”Mathematics inside the black box – bedömning för lärande i matematikklassrummet” Stockholms universitets förlag

Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar