tisdag 22 september 2015

Kollegialt lärande - Samtalsgrupper på Ulrikaskolan

Uppföljning av Matematiklyftet sker i algebramodulen i blandad lärargrupp, från förskoleklass till åk 6. Detta är ett av de val som lärare på Ulrikaskolan har gjort, för att vid tre tillfällen samlas för ett kollegialt lärande. De övriga samtalsgrupperna, där alla följer samma struktur enligt Helen Timperleys modell, är fokuserade på undervisning i läsning, skrivande, NO och SO. Upplägget gör att vi utvecklar kunskaper om "Röda tråden" inom ämnet.


I algebramodulen, som Högskolan i Jönköping, Linnéuniversitet i Växjö samt Blekinge tekniska Högskola har utarbetat, möter vi begrepp från variationsteorin och Learning study. Vi lär oss exempelvis om kritiska aspekter och variationsmönster. Första gången var fokus på vad algebra är och varför vi behöver den samt hur vi undervisar för att utveckla elevernas resonemangsförmåga.  

Algebra betyder generalisering och utökning av aritmetiken. Det handlar om relationer, mönster och samband. Det vanliga men något missvisande uppfattningen att algebra är samma som bokstavsräkning, kände vi alla igen.


Algebra behövs för att det i samhället ställs ökade krav på matematisk förmåga, det krävs symbolisering i den digitala teknikens framfart, den är viktig för likvärdighetens skull, för högre utbildning och att algebra behövs för att lösa problem. 

Enligt det centrala innehållet i Lgr 11 ska vi i årskurs 1-3 arbeta med:

  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse 
  • Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas. 
I årskurs 4-6 ska vi enligt det Centrala innehållet arbeta med:
  • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
  • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
  • Metoder för enkel ekvationslösning
  • Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas. 
Till nästa gång ska vi ha genomfört en lektion om "Stenplattor", som finns i olika varianter. Här nedan är en variant. Det blir spännande att höra om alla lärares erfarenheter om hur eleverna visar sina förmågor med olika uttrycksformer och om de lyckas generalisera! 

Del 3 med fokus på bedömning blir ny input till nästa möte. Du som vill veta mer om Algebramodulen kan se på följande filmer.

Film om Algebramodulen 
https://www.youtube.com/watch?v=DYaIsx7WnLY

Film från en lektion om mönster som visar vikten av att undervisningen leder till generalisering https://www.youtube.com/watch?v=NfILf2LNbJQ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar