Ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att inta en hållning där jag ställer mig frågan: Vad finns det för belägg utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
Förskolans och skolans arbete ska, enligt skollagens femte paragraf, vila på "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Vad innebär då dessa begrepp? Enligt Skolverket innebär "vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet" att undervisningen är forskningsbaserad - det ska finnas stöd i forskningen för de metoder skolan använder och de kunskaper som skolan lär ut.
Begreppet "vetenskaplig grund" innebär att systematiskt utforska, ifrågasätta och problematisera. Att använda nya forskningsrön och kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang och att de metoder man använder grundas på tillförlitlig kunskap. Kunskap kan vara dels empirisk, då man samlar information systematiskt dels kan kunskap vara teoretiskt grundad. Det som också utmärker vetenskaplig kunskap är att den bygger på tidigare kunnande inom området, är kritiskt granskad utifrån etiska principer och att den finns tillgänglig för alla.
Beprövad erfarenhet är något mer än lärarens ”tysta” kunskap. Enligt Skolverkets definition på "beprövad erfarenhet" innebär det att lärare stödjer sig på erfarenheter som är systematiskt prövade, dokumenterade och skapade av många under en längre tidsperiod. Det räcker alltså inte med en metod som du och/eller ditt arbetslag tycker fungerar, för att den ska ses som en beprövad erfarenhet. Enligt Skolverket krävs en större spridning än i egna kommunen. Professor Tomas Kroksmark menar att det räcker med att den beprövade erfarenheten är spridd inom en skola. Jag är benägen att hålla med Kroksmarks resonemang om att det viktigaste är att man har varit systematisk och dokumenterat och intagit ett kritiskt förhållningssätt, som liknar vetenskapens kärna att systematiskt ifrågasätta och problematisera i processen. I denna kritiska process är den didaktiska triangeln med de didaktiska frågorna grundläggande, dels i kommunikation med eleverna, dels i kommunikation med mig själv och mina kollegor:
VAD, VARFÖR och HUR?
Vad är det inom detta innehåll som eleverna kan ha missuppfattningar i?
Vilka kritiska aspekter i innehållet behöver jag uppmärksamma eleverna på?
Varför väljer jag detta innehåll och hur ska jag uppmärksamma de kritiska aspekterna? Hur? Varför organiserar jag på det sätt som jag gör?
Vilka belägg har jag för att mitt sätt att undervisa leder till att elevers lärande är framgångsrikt och gör skillnad?
På nedanstående länk kan du se filmer och läsa mer om dessa begrepp: http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/forskningsbaserat-arbetssatt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar