söndag 4 oktober 2015

Fem grundläggande principer för lärande



Dylan Wiliam, aktuell i Lärartidningen, har tillsammans med Jeremy Hodgen skrivit ett lättläst och mycket bra häfte: "Mathematics inside the black box - Assessment for learning in the mathematics classroom". Häftet bör finnas ute på skolorna, då det för några år sedan delades ut till alla matematikutvecklare. Det ger gott stöd för lärare i formativ bedömning inom alla ämnen. 

Hodgen och Wiliam menar att tre typer av feedback är nödvändig för formativ bedömning. Den första är från elev till lärare, den andra från lärare till elev och den tredje är från elev till elev. Fem principer är grunden:


  1. Första principen för lärande är att börja där eleven befinner sig och låta dem koppla nya kunskaper till sina tidigare. Läraren lyssnar till svaren och hjälper dem genom att lyfta diskussionen till en högre nivå.
  2. Eleverna själva måste vara aktiva i processen. Lärandet måste göras av dem. 
  3. Eleverna ges tillfällen att samtala om sina uppfattningar i matematik, så att de bygger upp de matematiska begreppen. 
  4. Eleverna måste förstå syftet med det som ska läras. Läraren måste tydligt förklara det centrala innehållet och kunskapskraven, så eleverna får möjlighet att avgöra kvaliteten på sitt arbete. Kamrat-och självbedömning är nödvändig i denna process.
  5. Feedback ska visa elever hur man kan förbättra sig. Sådan feedback uppmuntrar elever att prestera bättre genom att göra flera försök och att lära av sina fel och misstag.

Med anledning av att Diamantdiagnoserna är genomförda och ska analyseras är det av största vikt vad man gör av nulägesresultatet. Forskningen visar på betydelsen av hur lärare tänker kring sin undervisning och tanken med Diamant är att man ska använda det formativt. I ett Learning Study perspektiv kan nulägesresultaten jämföras med ett förtest i en Learning Study. Utifrån analysen av nulägesresultatet planeras insatser i undervisningen, såväl på gruppnivå som individnivå, för att nå målet till våren. Vikten av att tydliggöra syfte och mål och engagera eleverna i hur målen kan uppnås är samstämmigt i forskarvärlden. Nalle Puh är klok som uttrycker:



Vad är målet/målen?

Hur ska undervisningen planeras och organiseras så att elevers förmågor utvecklas?     

Vad är det i innehållet, som eleverna har svårt med?                                                   

Hur uppmärksammar jag eleverna det på bästa sätt?                                                      

Vilka strategier har eleverna? Är de hållbara och kan generaliseras?

Hur engagerar jag eleverna, så att de blir ägare i sitt lärande?     

Insatserna utvärderas kontinuerligt och granskas kritiskt för att revideras, så att största möjliga utfall sker. Detta kan jämföras med Learning Study där lektion efter lektion kritiskt granskas och revideras, för att uppnå optimal koppling mellan undervisning - lärande. För visst ska vi arbeta enligt skollagen, som uttrycker att "undervisningen ska baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet"?                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar