Efter intensiva dagar med julfirande ges nu tid för eftertanke och framtidstankar kring ett formativt förhållningssätt i undervisningen. Här nedan delger jag många av Hodgens och Wiliams förslag, på hur man arbetar formativt i syfte att utveckla elevers lärande. Jag tror och hoppas att de konkreta förslagen ger inspiration.
Enligt Hodgen och Wiliam, internationellt erkända forskare, är tre typer av feedback nödvändig för formativ bedömning. Den första är från elev till lärare, den andra från lärare till elev och den tredje är mellan elever. De uttrycker även fem grundläggande principer för lärande:
2. Att eleverna måste själva vara aktiva i processen.
3. Att elever måste samtala om sina uppfattningar i matematik.
4. Att eleverna måste förstå syftet med det som ska läras. Endast om eleverna kan få möjlighet att överblicka och styra sitt eget lärande i rätt riktning kan de själva ta ansvar. Det krävs att läraren förklarar det centrala innehållet och kunskapskraven där eleverna genom olika exempel får insikt i vad kunskapskraven innebär rent konkret. Kamrat- och självbedömning är i denna process nödvändig.
5. Att feedback alltid ska visa elever på vad och hur de kan förbättra sig. (131 vetenskapliga studier visar att feedback med enbart antal rätt, betyg eller rangordning där fokus blir på den enskilda personen faktiskt sänkte prestationerna).
Vad innebär ett formativt förhållningssätt i matematikundervisningen?
Utmanande aktiviteter som främjar tänkande och diskussion
Det kan innebära att man presenterar ett uppenbart svar som på något sätt är felaktigt.
Det kan också vara ett problem som har fler/färre än ett korrekt svar. Exempelvis:Vilket bråk uttrycker denna bild?
Det kan innebära att man presenterar ett uppenbart svar som på något sätt är felaktigt.
Det kan också vara ett problem som har fler/färre än ett korrekt svar. Exempelvis:Vilket bråk uttrycker denna bild?
Ytterligare alternativ är exempel där det gäller att ta ställning till påståenden och argumentera varför, t.ex. uppgift med på olika kvaliteter i svaren att diskutera.
Lisa har 13 kulor sammanlagt, både svarta och vita. Hon har 7 vita som ligger i handen. Hur många svarta har hon gömda i påsen?
a) 6 + 7 = 13 Svar: 6
b) 13 - __ = 7, 13 - 6 = 7, 13 - 7 = 6 och 6 + 7 =13 Svar: 6 svarta kulor
c) 13 - 7 = 7
d) 13 - 7 = 6 Svar: 6 kulor
b) 13 - __ = 7, 13 - 6 = 7, 13 - 7 = 6 och 6 + 7 =13 Svar: 6 svarta kulor
c) 13 - 7 = 7
d) 13 - 7 = 6 Svar: 6 kulor
Utveckla matematiska strukturer genom att identifiera likheter och skillnader
Slutna frågor kan ibland vara värdefulla och ger läraren feedback på undervisningen.T.ex. ”Är alla kvadrater rektanglar?” Eleverna kan skriva på sina miniwhiteboards och visa upp. Om alla svarar rätt, fortsätter läraren lektionen, annars behöver definitionerna repeteras.
Slutna frågor kan ibland vara värdefulla och ger läraren feedback på undervisningen.T.ex. ”Är alla kvadrater rektanglar?” Eleverna kan skriva på sina miniwhiteboards och visa upp. Om alla svarar rätt, fortsätter läraren lektionen, annars behöver definitionerna repeteras.
Misstag är oftast bättre för lärandet än korrekta svar!
Misstag och fel uppkommer automatiskt i lärandet. Elevers misstag är ovärderliga för undervisning och lärande förutsatt ett klassrumsklimat där misstagen analyseras.
Att använda läroböcker på ett reflekterande sätt
Be eleverna parvis välja ut två uppgifter som var svåra och två som var lätta.
- Vad finns det för likhet/skillnad mellan lätta och svåra uppgifter?
- Hur kan du göra denna uppgift svårare?
- Vilket råd skulle du ge om hur man löser ett svårt problem?
Att använda summativa prov formativt
Här analyseras proven för att se vilken uppgift som orsakade störst problem. Sedan konstruerar läraren likartade uppgifter. På provuppgifter som bara några svarat fel får eleverna hitta någon som har svarat rätt och be den förklara.
Använd ett prov när du har kommit halvvägs i ett arbetsområde för att se vilka delområden eleverna har svårighet med.
Eleverna får ett prov som de parvis ska göra svårare.
Att utveckla utmanande aktiviteter
Följande frågor bör lärare ställa sig:
Att utveckla utmanande aktiviteter
Följande frågor bör lärare ställa sig:
- På vilket sätt gynnar denna aktivitet lärandet och det matematiska samtalet?
- Vilka möjligheter finns det för lärare och elever att få inblick i elevernas lärande?
- Hur görs det möjligt för lärare och elever att förstå vad eleven behöver härnäst?
Uppmuntra elevsamtal genom att ställa frågor och lyssna
Uppmaningar och öppna frågor som inleds med Vad, Hur, Varför. Exempelvis Berätta för mig om problemet! Vad vet du om problemet? Hur kan du beskriva det för någon annan?
Strategier som stöttar alla elever att delta i diskussioner
Här är fokus på ställa frågor som kräver längre svar, där fler elever deltar och ger kommentarer.
Uppmuntra elever att anteckna och använda anteckningarna som stöd.
En ”inte-räcka-upp-handen-strategi” främjar alla elevers delaktighet och engagemang.
Gruppdiskussioner mellan elever
Be elever diskutera begrepp parvis. Ett annat sätt är att be eleverna återge sina kamraters idéer och genom detta uppmuntra lyssnandet.
Använd tvärgruppsredovisning: Då blir varje elev expert på ett speciellt problem.
Djupa och öppna helklassdiskussioner
Skriv upp alla förslag på tavlan. Be eleverna att parvis hitta ett förslag som de inte håller med om eller som de inte förstår. Därefter får eleverna be om ett förtydligande vid klassrumsdiskussionen.
Oberoende om svaret är rätt eller fel, be eleverna försvara sina egna förslag. Hur vet du.?
Träna på olika förhållningssätt för att inte visa elever om ett svar är rätt eller fel genom kroppsspråk, ansiktsuttryck eller kommentarer. Ett sätt är att avsiktligt göra ett misstag.
Utifrån Hodgen och Wiliam, internationellt erkända forskare, bör man utveckla någon/några aspekter i taget. Mitt nyårslöfte är att utveckla mina frågeställningar. Jag vill också i större omfattning konstruera och använda rika problem som har fler än ett korrekt svar, för att utveckla elevers förmågor.
Ursäkta layouten - marginalerna lever sitt eget liv och förändras när inlägget läggs ut. Ytterligare ett nyårsmål bör det alltså bli :)
Gott Nytt År!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar