Hur många elever i årskurs 2 klarar att lösa ovanstående uppgift idag? (Pröva gärna!)
På en av
Matematikbiennalens föreläsningar ”Språkets betydelse i matematiken” blev jag
påmind om det mycket lärorika häftet ”Mer än matematik – om språkliga dimensioner
i matematik”, som jag dammat av och återupplivat. Häftet som är några år på
nacken, utarbetat av Nationellt centrum för svenska som andraspråk i
samarbete mellan PRIM-gruppen vid Stockholms universitet, är högst aktuellt även
idag.
Matematiska svårigheter kan ha sin förklaring i bristande läs-och språkförståelse.
Det råder ett särskilt starkt samband med ordförståelsen,
visar forskning. Faktatexter kräver större läsförståelse än läsning av
skönlitterära texter. Vi måste alltså arbeta med läsförståelsestrategier på
matematiklektionerna, då textuppgifter i matematik är en slags faktatext. Matematikens
språk är:
- Fåordigt, exakt och specifikt
- Inget överskott på information. Informationen nämns oftast bara vid ett tillfälle
- Kräver såväl god ordavkodning som god läs- och ordförståelse
Ord med vardaglig respektive matematisk betydelse
Hur arbetar vi med att bygga upp elevernas medvetenhet över
skillnader mellan vardagsord och matematiska ord? Ord i matematiskt språk
respektive vardaglig betydelse kan vara t.ex. rymmer – flyr, skillnad – olikhet,
volym - ljudvolym, hårvolym.
Vartenda ord är viktigt för den
matematiska förståelsen. Ord som knappt, drygt och resten kan vara svåra.
Vilket av följande exempel var svårast för elever, tror du?
På ett fat finns åtta frukter. Två av dem är bananer. Av
resten är hälften päron. Hur många är päron?
Per är 12 år. Han är hälften så gammal som Erik. Hur gammal
är Erik?
Ord, begrepp och uttryck som är viktiga att använda på rätt sätt och i rätt sammanhang
Ta exempelvis, ordet parallellogram som representerar alla figurer där motstående sidor
är parallella. Det innebär att en rektangel är en slags parallellogram. En
parallellogram kan alltså inte definieras som ”en lutande rektangel”. Ordet
rektangel representerar också alla figurer där alla motstående sidor är
parallella samt alla hörn är räta. Det innebär att en kvadrat är en slags
rektangel med den särskilda egenskapen att alla sidor är lika långa. Dessa ord
blir otroligt viktiga att använda på rätt sätt, eftersom de har en mycket
specifik definition.
Om man däremot någon gång
säger ”fyra gånger tre” istället för ”fyra multiplicerat med tre” så påverkar
det inte innebörden av uttrycket. Visst tycker jag det är viktigt att använda
även dessa ord, men relativt sett inte riktigt lika viktigt som ovanstående
exempel med parallellogram.
Vidare så handlar det
matematiska språket också om hur vi använder språket i
matematiken för att
underlätta förståelsen. Ett exempel är hur vi uttrycker decimaltal. För visst
är det skillnad på om vi uttrycker talet 0,23 som ”två tiondelar och tre
hundradelar” istället för ”noll komma tjugotre”. Att beskriva talen utifrån
positionssystemet ger eleverna en annan förståelse för talen.
Vad vi behöver tänka på när vi konstruerar matematikuppgifter
• Försäkra
dig om att eleverna förstår nyligen introducerade matematiska begrepp.
• Försäkra
dig om att eleverna förstår att vissa vanliga ord får en annan betydelse när de
används i en matematisk kontext.
• Var
försiktig med allt för komplicerade meningsbyggnader och passivkonstruktioner
• Kom ihåg
att partikelverb kan vara svåra för andraspråkstalare
• Var
försiktig med ovanliga ord och uttryck samt tvetydiga ord.
• Bygg
hellre ut texten än att förkorta den.
• Se till
att layouten underlättar förståelsen.
• Tänk efter
om referensramarna i uppgiften förstås av alla elever.
• Ge gärna
uppgifter som kan lösas på olika sätt – då får eleverna möjlighet att formulera
och redogöra för varandra.
Vad vi behöver tänka på i klassrummet
• Försäkra
dig om att eleverna förstår all information i uppgiften innan de ger sig i kast
med själva lösningen.
• Ge
eleverna många tillfällen till att reflektera, såväl muntligt som skriftligt,
kring olika möjliga lösningar till matematiska problem.
• Använd
frågeställningar som kan skapa kommunikation kring matematiken.
• Att först
arbeta enskilt, för att främja tilltro till den egna förmågan och sedan jämföra i par och i smågrupper skapar möjligheter till
språkande. (EPA-modellen: Enskilt - Par - Alla)
Källor:
http://pedagog.malmo.se/2015/10/02/sprakets-betydelse-i-matematiken/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar