Torulf Palm,
som ingår i en forskningsgrupp vid Umeå universitet höll föreläsningen
"Vad är formativ bedömning på ett framgångsrikt sätt?" på
Matematikbiennalen. Den gav mig nya perspektiv på formativ bedömning. Han
menade att alla bedömer formativt men det är kvaliteten som är avgörande.
Han inledde med citaten:
"Det känns bra nu. Jag fortsätter att utvecklas
hela tiden. Jag känner mig bättre än någonsin " (Zlatan i TV 2012-12-22)
"Jag har så otroligt mycket att förbättra. Jag
kan bli bättre på allt." (Emil Jönsson efter att ha vunnit 6 av 8
världscuptävlingar 2010-2011)
Vad ville han säga med detta? Jo, att det är ett förhållningssätt som gäller såväl lärare som elever. Att vi hela livet vill lära och utvecklas, för det har betydelse för lärandet.
Formativ bedömning är inte per automatik, enligt Torulf:
- Insamlande
av info som diagnoser
- Lärarkommentarer
- Dokumentation
- Bedömningar
av elevers prestationer som synliggörs i matris
- Det
flippade klassrummet
Det avgörande är vad och hur vi gör med det. Olika
typer av feedback ger olika effekter, så hur vi ger feedback
är avgörande - inte att vi gör det. I en klassrumspraktik
där man identifierar elevers lärandebehov och där undervisningen anpassas och
formas efter lärandebehoven är en effektiv formativ bedömning.
Hans huvudpoänger var:
- Effektiv undervisning baseras
på elevernas förståelse, inte på rutinmässiga lektioner
- Behov av information om alla
elevers kunnande och förståelse, utan att det tar för lång tid
- Informationen tas som grund för
nästa steg i undervisningen med fokus på lärandet
- Som lärare bör jag ställa mig
frågorna:
- Vad är viktigt i undervisningsinnehållet?
- Vilka kritiska missuppfattningar finns inom området?
- Hur ställer jag bra frågor?
- En viktig aspekt är att
konstruera bra uppgifter. Eleverna kan företrädesvis svara på
miniwhiteboards, exit notes eller boarding cards.
- Att alla ska behöva tänka görs genom slumpmässigt
urval av elever. I vår klass använder vi namnlappar som dras, vilket
eleverna påminner mig om ibland då jag glömmer. På det sättet sker en
demokratisk maktdelning och man undviker att vissa elever tar stort tal
utrymme medan andra "stänger av". Det ökar alla elevers
intresse och uppmärksamhet, samtidigt som jag signalerar att allas tankar
är viktiga.
Ett tillåtande klassrumsklimat med en
lärandesyn som jag sympatiserar med kan deklareras så här:
- Det vi inte
vet frågar vi om.
- Det vi kan berättar
vi om.
- Ett fel
är inte slutet - det är en början!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar