torsdag 13 april 2017

Reflektioner över arbete på lovskola för åk 7-9

 Efter en berikande erfarenhet av arbete på lovskola, som anordnats för elever i årskurs 7 - 9 i påskveckan har jag en hel del reflektioner. Det var väldigt lärorikt och inspirerande att i positivt möte med andra lärare skapa relationer med ungdomar, där jag bidrog med stöd och hjälp.


·   Jag fick bekräftat att de grundläggande färdigheterna och förmågorna inom matematiken bör befästas i de tidiga årskurserna och att detta bör tydliggöras för kollegor, elever och vårdnadshavare.

 

     Lärorika erfarenheter av det matematiska innehållet

·    De matematiska områdena som elever hade svårigheter i var Taluppfattning: bråk – decimaltal och samband med procent, Samband och förändring: proportionalitet som hälften-dubbelt och procent, Algebra och Geometri.

·    Brister i grundläggande förmågor visade sig, då några elever inte kunde hälften/dubbelt. Hälften av 500 var exempelvis svårt! Jag fick dra ner till häften av 5 och visa handens fem fingrar. Detta gav en Aha-upplevelse och förmåga till generalisering som hälften av 50 och 500. Denna grundläggande kunskap men också strategi är något att uppmärksamma tidigt, annars medför det svårigheter med förkortning och förlängning och mycket annat.
   
     Även beräkning med decimaltal var svårt för vissa, t.ex. 0,5 – 0,32. Man visste inte att man måste ha lika många decimaler för att kunna subtrahera. Det kändes värdefullt att kunna uppmärksamma eleverna på detta!

Att konkretisera och visa på olika problemlösningsstrategier som att exempelvis rita, tänka baklänges, känna igen utifrån ett enklare problem, utesluta systematiskt och resonera sig fram till vad som är rimligt i flervalsuppgifter var något som påvisades av mig och som främjade elevernas tilltro till att själva kunna lösa uppgifter.    


·    Enligt elever som jag samtalat med om vad man i åk 1-6 bör tänka på var, att kunna additions-, subtraktions- och multiplikationstabellerna. Att kunna hälften och dubbelt är också viktig kunskap, uttryckte någon elev. Det bli svårt längre upp annars! 
     
     För att undvika att elever ska behöva gå på lovskola framöver behöver vi lyckas med att befästa de grundläggande tabellerna, tiokompisar, dubbelt-hälften och referera till deras tillägnade kunskaper och påvisa generaliseringar och samband i årskurs 1-3 och sedan bygga på i årskurs 4-6. Om elever kan i andra länder, kan väl elever i Sverige också lära sig de grundläggande tabellerna.

     Glad Påsk!




     

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar