För andra året i rad var jag ombedd att hålla ett seminarium om "Bedömning i matematik" för studenter som går sista terminen på lärarutbildningen i Borås. Föreläsningen var baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Programmet bestod i:
- Presentation av bedömning baserad på teori och praktik, med särskilt fokus på det obligatoriska bedömningsstödet i åk 1.
- Studenterna analyserade avidentifierade elevexempel, i par sedan i grupp. Grupperna presenterade sina analyser och förslag på vidare undervisning.
- Presentation av hur lektion 1 gått till i en Learning Study och jämförande av förtest- och eftertestresultat. Vilken effekt hade lektionen haft?
- Exempel på skriftliga omdömen
Presentation av bedömning
- Arbetskontrakt och klassrumspolicy - grunden för lärandet
- Ett formativt förhållningssätt med bl.a. Dylan Wiliams fem nyckelstrategier.
- De fem förmågorna kopplade till uppgifter i algebra och en Learning Study i likhetstecknet.
- Det muntliga obligatoriska bedömningsstödet i åk 1, främst med fokus på behoven av att utveckla förmåga i hälften och dubbelt.
Studenternas analys, återkoppling och planering
- Att ge återkoppling på styrkor och utvecklingsområden med kritiska aspekter, och ge förslag på vad nästa steg är individuellt samt i grupper göra lektionsplanering i hälften och dubbelt.
- Grupperna presenterade sina analyser och förslag på vidare utmaningar.
Learning Study - en insats i att utveckla elevernas förmåga i hälften och dubbelt
- I ett sista steg visade jag den första Learning Studylektionen som genomförts, där vi jämförde förtest och eftertestresultaten. Det visade på en tydlig utveckling! Medelvärdet hade höjts från 11,9 till 17,2. De elever som legat lägst på förtestet hade gjort den största progressionen, t.ex. från 6 till 17 och 8 till 19 rätt av 20 möjliga poäng.
- Vi tittade också på hur eleverna klarat progressionen i vårterminens muntliga uppgifter i det obligatoriska bedömningsstödet. Insatsen hade gett effekt även här. 13 elever på hög nivå och 11 på mellannivå.
Slutligen visade jag exempel på skriftliga omdömen och lite tid för frågor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar