onsdag 18 februari 2015

Pågående Learning Study i likhetstecknets betydelse


Pågående Learning Study i likhetstecknets betydelse

Innan jul växte sig intresset allt starkare, hos fem lärare i årskurs 1 och 2 samt specialundervisningen, i att genomföra en Learning Study i likhetstecknets betydelse. Efter några korta men effektiva möten var vi klara med ett förtest, baserat på vetenskaplig teori och beprövade erfarenheter vad som är kritiska aspekter för eleverna i att förstå likhetstecknet. 


Vecka 4 genomfördes ett förtest i årskurs 1 och 2 samt i specialundervisningen. 

Vecka 5 sammanstrålade vi för att analysera förtestresultaten. Det blev väldigt tydligt vilka uppgifter som var svårast. 
Det var uppgifterna:
 6 + 2 = _____ - 2, 1 + 2 + 5 = ____ - 1 och  
Välj egna tal så att det stämmer!  
  ______ + _______ = _______ - _______  

  ______ -  _______= _______+ _______

Med utgångspunkt i denna analys planerades lektion 1.
  
Vi gjorde också upp en tids- och organisationsplan. Preliminärt upplägg:
Vecka 5: Planering av lektion 1
Vecka 6: Lektion 1: ½ klass i 1A och ½ 2B
Vecka 8: Analyserar lektion 1 och planerar för lektion 2
Vecka 9: Fortsätter planering av lektion 2
Vecka 10: Lektion 2: ½ klass 1B och 2A
Vecka 11: Analys av lektion 2 och planering av lektion 3
Vecka 12: Lektion 3: ½ klass 1A, 1B respektive 2B
Vecka 13: Analys av lektion 3

Vecka 14: Sammanfattande analys av studien.


Vecka 6 genomfördes lektion 1 samt efterdiagnos för elever i årskurs 1 och 2. Just nu är vi i sammanställningsprocessen av lektion 1 och jämför resultatet före med resultatet efter lektion 1.

I nästa vecka träffas vi för att, utifrån analys av utfallet av lektion 1, revidera och planera lektion 2, som ska genomföras vecka 10 i en annan elevgrupp. 

Jag återkommer med rapporter om hur denna intressanta lärandeprocess fortlöper, för såväl lärare som elever. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar