söndag 1 mars 2015

Resultat och analys av lektion 1


Analysen av resultatet visade att spridningen mellan lägsta och högsta resultat i aktuell elevgrupp minskat från 3 till 21 rätt på förtestet till att spridningen minskat till ett resultat mellan 15 till 21 rätt på eftertestet. Inom båda klasserna hade förmågan utvecklats från en heterogen till mer homogen variation. Medelvärdet i resultat på exakt samma uppgifter har ökat från 14,3 till 19 rätt av 21 möjliga. 
      
De elever som hade låga resultat på förtestet visade störst lärandeeffekt. Vi tolkar det som att vi hade lyckats uppmärksamma dem om flera kritiska aspekter, eftersom de gynnades mest av lektionen.
   
På uppgiftsnivå kunde vi dock självkritiskt utläsa att det fortfarande är samma uppgifter som är svårast som på förtestet. Uppgifter där det är addition på vänster sida om likhetstecknet och en lucka med subtraktion på höger sida om likhetstecknet är svårast, t.ex.6 + 2 = _____ - 2 Uppgifter där tal ska sättas in mellan symbolerna     +       =         -      är också svåra.  
Därför reviderade vi lektionens innehåll något, så att dessa aspekter uppmärksammas än mer i lektion 2, som genomförs under vecka 10. Vi hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar