I boken "Synligt lärande för lärare" beskriver Hattie åtta förhållningssätt som bör råda bland lärare, skolledare och system.
1. Lärares och skolledares främsta uppgift är att utvärdera effekten av sin undervisning och elevernas lärande och studieresultat. Exempel på fråga är: "Hur vet jag om detta fungerar?"
2. Lärare och skolledare anser att det är deras agerande som påverkar framgångar och misslyckanden i elevernas lärande. Vi är förändringsagenter! "Kritik, misstag och återkoppling är kraftfulla verktyg för att förbättra inlärningen".
3. Lärare och skolledare talar mer om lärande än om undervisning. Var är debatten om hur vi lär oss, bevisen på elevernas många olika sätt att lära, hur man kan lära sig på andra sätt?"
4. Lärare och skolledare ser bedömning som återkoppling på sin påverkan. T.ex. ställa mig frågor som: Vem undervisade jag på ett bra sätt och vem mindre bra? Vad undervisade jag på ett bra sätt och vad mindre bra?
5. Lärare och skolledare för dialoger, inte monologer."Att lämna formativ återkoppling för att hjälpa eleven att ta reda på vad han eller hon ska göra härnäst är ett av de mest kraftfulla sätten att visa eleven att vi har lyssnat.
6. Lärare och skolledare trivs med utmaningar. Att tydliggöra lärandemål och kriterier är otroligt betydelsefullt för elevernas engagemang. De måste förstå syftet med utmaningar för ett framgångsrikt lärande.
7. Lärare och skolledare anser att det är deras uppgift att skapa positiva relationer i klassrum och personalrum. Ett empatiskt klimat, där man välkomnar misstag som man lär sig av är en förutsättning för effektivt lärande. En grundläggande uppgift för lärare är att vara observant på missuppfattningar, missförstånd och brist på kunskap.
8. Lärare och skolledare informerar alla om "Lärandets språk".
Att förklara för föräldrar leder till ett stärkt föräldraengagemang som gynnar eleven.
VAD TYCKER NI OM DETTA?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar