fredag 10 april 2015

”Learning Study öppnar upp ett annat tänk kring undervisning”

Learning Study - en insats för att öka elevers förmåga i att hantera likhetstecknet och öka måluppfyllelse i Diamant men också för att öka vår egen medvetenhet om undervisning och lärande



Learning Study-cykeln om tre lektioner kring likhetstecknets innebörd är nu genomförd. Alla lektioner hade samma lektionsstruktur. Lektionerna inleddes med lärandemål och med gemensamma uppgifter på Smartboard, sedan kom en laborativ fas där eleverna fick arbeta i par med symbolkort och siffror. För att knyta ihop säcken avslutades lektionerna med reflektion, där eleverna fick möjlighet att sätta ord på sitt lärande. Det som ändrades från lektion till lektion var att vi utifrån vad som visade sig i eftertesten ändrade betoning av olika delar av lärandeobjektet som var formulerat: "Förmåga i att hantera likhetstecknets innebörd oavsett placering, räknesätten addition och subtraktion samt antal delar på varje sida". 

Variansen var såväl på lektionerna som i för-och eftertest placering av likhetstecknet, antal delar inom helheter och räknesätt. Invarians eller konstans var att helheten var 8. 

Det är fortfarande uppgifterna 6 + 2 = _____ - 2 och 1 + 2 + 5 = ____ - 1 som är de mest kritiska. Eleverna tänker lätt att det "blir" och glömmer bort att ta bort 2 respektive 1.
Uppgifter där det gäller att själv lägga in värden ser vi att några elever fortfarande har svårt med. De vänder på subtraktionen och läser från höger till vänster.
 ______ + _______ = _______ - _______        ______ -  _______= _______+ _______
      
Positivt är att många elever har utvecklat förmåga i att förklara likhetstecknets innebörd. 
I resultatmatriserna framkommer dock att en elevgrupp behöver jobba vidare på att utveckla förmågan.     

Vi fem lärare träffas kommande vecka för att planera för uppföljande lektioner. 
I de olika klasserna ser behoven lite olika ut. Därför bör uppföljningen till viss del anpassas och betona de aspekter som i respektive klass visar sig vara kritiska för att de enskilda elevernas förståelse och förmåga ska utvecklas optimalt. 

Hur lyckad blev då Learning Study - en insats för att öka elevers förmåga i att hantera likhetstecknet och öka måluppfyllelse i Diamant men också för att öka vår egen medvetenhet om undervisning och lärande? 

Eleverna har gjort stora framsteg! 
En ökning av resultat från för- till eftertest (där maxpoängen var 21) var som mest 14 efter lektion 1,12 efter lektion 2 och 16 efter lektion 3. 
     



  Förtestresultat      Medelvärde
 Förtestresultat 
  i %
  Eftertestresultat
  Medelvärde
 Eftertestresultat   i %
Lektion 1:
23 elever åk 1 o 2

   14,3

  68 %

  19

  90 %
Lektion 2:
26 elever åk 1 o 2

  14,7

  70 %

  18

  85 %
Lektion 3:
34 elever åk 1 o 2

  13,6

  65 %

  19,2

  92 %



På Diamantdiagnoserna i åk 1 och 2 är Ulrikaskolans resultat i topp bland alla skolor och betydligt högre än kommungenomsnittet. Förmodligen har Learning Study varit en relevant och bidragande insats!

Rubriken "Learning Study öppnar upp ett annat tänk kring undervisning" är ett citat från en av lärarna och representativ för alla oss som deltog.                                                     
Vår medvetenhet om undervisning och elevers lärande har ökat väsentligt. Vi inser än mer hur komplext förhållandet undervisning - lärande är. Vikten av att vi uppmärksammar det som för eleverna är kritiskt att uppfatta och tar felen som lärotillfällen kan inte nog betonas. Vi lär av och med eleverna och varandra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar