tisdag 12 maj 2015

Diamantresultat i kommunen och på Ulrikaskolan 2014 - 2015


Glädjeämnen och utvecklingsområden i grundläggande taluppfattning


Diamantdiagnoserna genomfördes i kommunen första gången våren 2009 av Madeleine Löwing och Wiggo Kilborn, välkända svenska matematikforskare. Våren 2011 gjordes en uppföljning genom matematikutvecklarna. Sedan 2013 görs diagnoserna både höst och vår där tanken är att det ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet. 

Syftet är att använda diagnoser på ett formativt sätt - alltså visa på elevers utveckling och lärande och vad nästa steg är.Efter analys av höstens nulägesresultat planerar lärarna insatser i undervisningen och kommunicerar med elever och föräldrar om att uppnå målet till våren. Att engagera och göra elever delaktiga i vad målet är och hur det kan uppnås är av yttersta vikt.

På kommunal nivå kan vi se att förmågan i att hantera de grundläggande additions- och subtraktionstabellerna, samt bråk utvecklats betydligt över tid. Det är i de yngre åren som vi ser störst utveckling, så om elevernas förmågor förvaltas och vidareutvecklas borde det kunna ge framgångsrika resultat även på högstadiet.

Utvecklingsområden är de grundläggande multiplikations- och divisionstabellerna. Om inte huvudräkningen i multiplikations- och divisionstabellerna automatiseras blir svårigheten i generaliseringen av multiplikation och skriftliga beräkningar påtaglig. Multiplikation och division av tal i bråkform och multiplikation och division av decimaltal påverkas också.  


På Ulrikaskolan framträder en mycket positiv utveckling sedan 2009 men också över läsåret 2014 - 2015. 

Glädjande är också att eleverna visar stora framsteg under läsåret, genom jämförelse av resultatet på vårterminen 2015 med nuläget på hösten 2014. 
Det tyder på att alla lärare har genomfört relevanta insatser i undervisningen och lyckats motivera eleverna att nå målen. Framgångsfaktorerna är nog dels av matematikdidaktisk karaktär, dels grundat i ett tryggt och tillåtande klassrumsklimat, som är grunden för allt lärande.

Ulrikaskolans elever ligger på samtliga diagnoser, utom två, över eller klart över kommunresultatet. På två diagnoser är vi någon enstaka procent ifrån kommunvärdet. Stabiliteten över årskurserna på hela skolan är en styrka, för resultaten kan variera stort från årskurs till årskurs och klass till klass inom en skola och mellan skolor. 

Förutom att lärare och elever har gjort ett gott arbete tror jag att ytterligare en framgångsfaktor är vår rektor, som genom styrning av Diamant i det systematiska kvalitetsarbetet visar på vikten av att planera medvetna och systematiska insatser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar