Självskattning över ansträngningsnivå och kännetecken på en lärande person
På en föreläsning med Simon Hjort hänvisade han till aktuell forskning inom lärande. En aspekt i lärandet är att utveckla elevernas medvetenhet kring förhållningssätt, kunskap och förmåga. Denna metakognitiva förmåga är något som också tydligt framhävs i Matematiklyftet.Han visade exempel på ett självskattningsschema (se nedan). Inför genomförande av detta i klassen (åk 2) kompletterade jag med att eleverna skulle beskriva på vilket sätt det stämde in med det valda alternativet. Alternativen lästes först upp gemensamt i klassen.
Eleverna imponerade genom att ge beskrivningar och exempel kopplat till kriteriet de hade valt. Det gav mig ett lärorikt perspektiv i hur varje elev ser på sig själv, skolan och sin ansträngningsnivå. Dokumentationen utgör ett bra underlag för samtal med varje elev. Jag tänker följa upp det och använda det inför utvecklingssamtal i augusti-september.
Självskattningsschema
Ringa in det alternativ som bäst stämmer in på dig.
- . Jag arbetar så hårt jag kan, lika hårt som när jag håller på med mina favoritaktiviteter. Jag gör alltid mitt bästa.
- Jag anstränger mig väldigt mycket och kämpar för att bli bättre. Det är kanske inte mitt allra bästa men inte långt ifrån det.
- Jag anstränger mig en hel del och ibland mer än vad som förväntas av mig. Jag tar själv ansvar för mitt arbete och planerar framåt.
- Jag deltar i undervisningen och gör vad som förväntas av mig. Jag gör inte mer än vad som krävs och anstränger mig därefter.
- Jag anstränger mig ibland på lektionerna, men bara när jag behöver. Jag är oftast närvarande men behöver påminnelser av läraren för att koncentrera mig på uppgifter.
- Jag anstränger mig sällan på lektionerna och har svårt att koncentrera mig på uppgifter jag ska utföra.
Beskriv,
gärna med exempel, på vilket sätt alternativet stämmer bäst in på dig.
Kännetecken på en lärande person
Dessutom presenterade han en fråga som kan ställas till eleverna: Vad kännetecknar en person som lär sig mycket?
Sammanställning av elevernas svar på hur en person, som lär sig mycket, är:
Lyssnar
Är positiv
Övar mycket
Kämpar för att bli så bra som möjligt
Gör det bästa hen kan
Läser (varje kväll)
Förklarar saker och kommer med förslag
Är snäll mot dem som inte kan lika bra och hjälper dem
Hjälper andra
Tar ansvar för sitt lärande (man har en viss tid, det gäller att planera)
Tar igen saker som man inte blivit färdig med
Tänker mycket
Är koncentrerad
Är smart
Försöker själv
Tänker att fel kan man lära sig av
Tänker att jag kan och klarar det här
Vill få ett fint resultat, så hen är noggrann och inte slarvar
Är respektfull mot andra
Pillar inte på grejer - det stör
Är nyfiken
Är envis
Är målmedveten (tänker dit ska jag)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar