En av oss har genomfört lektion 1, som vi planerat tillsammans utifrån gemensam analys av förtestet. Det ringade verkligen in vad eleverna har svårigheter i. Normalt sett brukar man videofilma varandra, men det tar mycket tid, så det blir allt vanligare att man nöjer sig med observation där man antecknar istället.
Det som är kännetecknande för en Learning Study är just ovanstående men också att vi har gemensamt ansvar för planeringen av lektionerna. Ingen ska känna sig ensam och utsatt. Tillsammans kan vi så mycket mer - de gemensamma erfarenheterna, analyserna och diskussionerna vi har ger så mycket!
Fokus, utifrån analys av det eleverna visar svårigheter i, är alltså valet av innehåll. Detta är också typiskt för en Learning Study.
Lärandeobjektet innebär: Förmåga att välja strategi i subtraktion utifrån relationen mellan termerna.
Moment 1:
Tallinje på Smartboard som vi använder oss av när vi i helklass diskuterar strategier kring nedanstående subtraktionsuppgifter.
10-4
17-9
16-2, 16-12
31-29, 71-69
Tiotal och ental: 28-15, 68-54
Hitta det största talet är det som är riktigt kritiskt då de vänder och läser från fel håll.
__ - 15 = 3, 3 = ___-15,
Vi påvisar triangeln för att visa på sambanden mellan räknesätten.
40
-
-
26 + 14
Moment 2: Arbete enskilt och i par.På tavlan skrivs nedanstående uppgifter. På miniwhiteboards arbetar elever först enskilt sedan i par där de diskuterar och
jämför sina svar. Uppdraget är att komma fram till en gemensam lösning. De ska använda
triangeln, för att inse sambanden mellan addition och subtraktion. 57-4351-4918 = ___-298 = ___-21 26 = ____ -
14
Moment 3: Gemensam redovisning och reflektera över strategier, rimlighet och sambanden mellan addition och subtraktion.
Jag återkommer om vad vi lärt oss av lektion 1 och de revideringar vi kommit fram till inför lektion 2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar