måndag 23 maj 2016

Learning Study lektion 2 angående subtraktionsstrategier

Utifrån våra reflektioner över lektion 1 och påföljande analys behövs längre tid än 40 minuter för lektionen. Många elever har gjort rejäla framsteg, men innehållsmässigt utkristalliseras än tydligare vad som är svårt för eleverna. Då är det dessa aspekter av ämnesinnehållet vi ska uppmärksamma än mer.


En annan slutsats vi har dragit är att föredra övningar på papper, då det tog mycket tid och det var svårt att få plats med alla redovisningar på whiteboardtavlorna. Dessutom har papper fördelen att dokumentationen finns kvar och kan användas formativt i en återkoppling.


Ytterligare omprioritering är fler övningsuppgifter som ger eleverna större möjligheter att praktisera och förhoppningsvis befästa de olika strategierna.


Fokus är talens egenskaper och relationer där eleverna bör ställa sig frågan:       

- Vilken strategi är lämplig att använda här? 

Lektionsupplägget är enligt följande:
  • Inledning med en tallinje på Smartboard när vi diskuterar strategier kring nedanstående subtraktionsuppgifter: 
10-4

17-9

16-2, 16-12 (skillnad i strategi, första backar man två steg)

31-29, 71-69 (termer nära varandra på tallinjen)

Tiotal och ental: 28-15, 68-54

Hitta det största talet är det som är riktigt kritiskt då de vänder och läser från fel håll.
__ - 15 = 3,     3 = ___-15,

        Vi påvisar taltriangeln för att visa på sambanden mellan räknesätten. 
  • Enskilt arbete och arbete i par med nedanstående uppgifter: Eleverna arbetar enskilt med uppgifter som uppmärksammar de aspekter som varit i fokus på den gemensamma genomgången. I par jämförs och diskuteras deras svar för att de slutligen ska enas om en gemensam lösning. De ska använda triangeln.
57-43

51-49

18 = ___-29

8 = ___-21

26 = ____ - 14
  •  Gemensam redovisning och reflektera över strategier, rimlighet och                          sambanden mellan addition och subtraktion.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar