Utifrån analys av lektion 2 kommer fokus bli på uppgifter som tar upp termer nära varandra och i öppna utsagor där det gäller att hitta det största talet. Därför är innehållet något annorlunda.
Andra aspekter som är annorlunda mot tidigare är att i genomgången ha avidentifierade elevexempel, att de i genomgången och på övningsblad får fler uppgifter med termer som är nära varandra vid en tiotalsövergång samt fler öppna utsagor där det gäller att hitta det största talet. På övningsblad ska de även kontrollera genom addition och använda "triangeln".
Ytterligare ny aspekt är att de ska göra egna liknande uppgifter och byta med parkompisen. Detta är ett bra sätt för att få reda på om de har förstått.
Introduktion med lektionsmål:-
- Att utveckla strategier i subtraktion genom att titta på talens egenskaper och relation till varandra.
- Att
reflektera över svarens rimlighet och kontrollera, genom förmåga att visa på
sambanden mellan räknesätten addition och subtraktion.
- Att
göra två liknande uppgifter själv.
Genomgång:
Jag visar två elevexempel, där eleverna jämför likheter och skillnader. Vad är bra och vad kan utvecklas? Jag uppmärksammar dem på talens relationer på tallinjer från ncm.gu.se och ställer frågan:- Vilken strategi är lämplig att använda här?
31-29, 71-69
- Att utveckla strategier i subtraktion genom att titta på talens egenskaper och relation till varandra.
Genomgång:
Jag visar två elevexempel, där eleverna jämför likheter och skillnader. Vad är bra och vad kan utvecklas? Jag uppmärksammar dem på talens relationer på tallinjer från ncm.gu.se och ställer frågan:- Vilken strategi är lämplig att använda här?
31-29, 71-69
I nästa steg uppmärksammas eleverna på likhet och skillnad i 58-3, 58-33, där mönster och generalisering gäller, men också skillnaden att hålla koll på tiotalen.
Hitta det
största talet är det som är riktigt kritiskt då de vänder och läser från fel
håll.__ - 15 = 3, 3
= ___-15, Här repeteras triangeln för att påvisa sambanden mellan räknesätten.
Enskilt arbete/ i par: På papper arbetar eleverna enskilt.
1. 101 - 99=2.
51
- 49=
3.
Gör
en egen liknande uppgift:
4.
67
- 5=
5.
67
- 25=
6.
17
= ____- 29
7.
8
= ____- 31
8.
26
= ____- 14
9.
3
= _____- 14
10. Gör
egen öppen utsaga där den största termen saknas!
Parvis argumentation/reflektion
I par gäller det att sätta ord på hur de tänkt och där de diskuterar och jämför sina svar. De förväntas svara, kontrollera med addition och genom att använda triangeln.
Gemensam reflektion/diskussionRedovisning och reflektion över strategier,
rimlighet och sambanden mellan addition och subtraktion.
Jag ¨återkommer med resultatet av elevernas utveckling och våra reflektioner från våra lektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar