Det som utkristalliserats under studien är att lektion 3 gav bäst resultat, även om alla lektioner visar på bra resultat. För varje lektion blev resultatet bättre, vilket tyder på att vi för varje gång lyckats utveckla lektionerna. Varför lektion 3 är mest framgångsrik kan man reflektera över och diskutera.
En faktor som kan ha inverkan är att eleverna är ett år äldre än de övriga. En annan förklaring kan vara att skillnaden i innehåll och fokus mellan lektion 1 och 2 var mindre än mellan lektion 2 och 3. Lektion 3 förfinades, innehållet fokuserades mer på det eleverna hade störst missuppfattningar/svårigheter i.
På lektion 3 uppmärksammades eleverna på olika kvaliteter genom avidentifierade elevexempel i genomgången, de fick också praktisera genom fler uttrycksformer, för att stärka lärandet. Dels fick eleverna fler uppgifter med kritiskt innehåll att lösa enskilt, dessutom skulle de på varje uppgift kontrollräkna och skriva de tre inbördes värdena i trianglar. På ett medvetet sätt uppmärksammades eleverna på sambanden mellan addition och subtraktion och att stärka elevernas tilltro till sin förmåga: Kan du addition så kan du subtraktion!
I ytterligare nytt inslag fick eleverna göra egna liknande exempel, för att ge till parkompis och sedan diskutera och jämföra sina arbeten innan vi avslutade lektionen där de fick sätta ord på vad man bör se upp med och vad man lärt sig.
Förtestresultat Max 24 p Medelvärde | Förtestresultat i % | Eftertestresultat Max 24 p Medelvärde | Eftertestresultat i % | |
Lektion 1:24 elever åk 2 | 17,6 | 73 % | 19,7 | 86 % |
Lektion 2:26 elever åk 2 | 17,4 | 67 % | 21 | 88% |
Lektion 3:25 elever åk 3 | 19,6 | 82 % | 23,6 | 98 % |
Resultat på uppgiftsnivå
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
|
Uppgift
|
10-2
|
10-9
|
10-4
|
15-6
|
18-9
|
13-9
|
17-2
|
19-17
|
87-85
|
18-6
|
16-8
|
57-43
|
21-19
|
51-49
|
101-99
|
68-8
|
97-5
|
44-6
|
11=
14 - _
|
_ =
16-5
|
3=
_- 15
|
18=_ -29
|
_=36-6
|
8=_-21
|
1. Förtest i %
|
100
|
100
|
100
|
100
|
96
|
88
|
96
|
96
|
83
|
79
|
83
|
42
|
71
|
63
|
71
|
79
|
79
|
75
|
79
|
83
|
13
|
0
|
67
|
17
|
Efter lek.1 i %
|
100
|
100
|
100
|
96
|
100
|
91
|
100
|
91
|
83
|
91
|
91
|
48
|
91
|
83
|
96
|
91
|
87
|
83
|
65
|
91
|
35
|
35
|
78
|
52
|
2.Förtest i %
|
96
|
100
|
100
|
92
|
96
|
92
|
100
|
77
|
77
|
85
|
88
|
46
|
77
|
54
|
69
|
77
|
85
|
81
|
73
|
88
|
8
|
0
|
77
|
0
|
Efter lek. 2 i %
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
96
|
96
|
92
|
88
|
85
|
100
|
100
|
100
|
88
|
96
|
54
|
46
|
88
|
54
|
3.Förtest i %
|
100
|
96
|
100
|
96
|
96
|
88
|
96
|
88
|
96
|
84
|
88
|
76
|
92
|
92
|
92
|
92
|
96
|
88
|
88
|
96
|
16
|
4
|
92
|
4
|
Efter lek. 3 i %
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
96
|
100
|
100
|
100
|
100
|
92
|
96
|
100
|
100
|
100
|
96
|
100
|
100
|
84
|
100
|
100
|
100
|
100
|
96
|
Förtest 75 elever i %
|
99
|
99
|
100
|
96
|
96
|
89
|
97
|
87
|
85
|
83
|
87
|
55
|
80
|
69
|
77
|
83
|
87
|
81
|
81
|
89
|
12
|
1
|
79
|
7
|
Eftertest 74 elever i %
|
100
|
99
|
100
|
99
|
100
|
96
|
100
|
97
|
95
|
97
|
93
|
81
|
95
|
91
|
93
|
96
|
96
|
95
|
80
|
96
|
64
|
61
|
89
|
68
|
oUnder 40 % o 41-70% o 71-80% o 81-99% o 100%
Vi tre lärare som genomfört studien tycker det skulle vara intressant att ovanstående uppgifter (på näst översta raden) genomfördes även i andra årskurser. Vilka uppgifter skulle visa sig vara kritiska för eleverna där? Skulle det vara samma uppgifter som identifierades? I vilken omfattning? Hur har man som lärare noterat och vad har man gjort för att uppmärksamma eleverna på de kritiska aspekterna?
Vi menar att det är oerhört viktigt att inte konservera felaktiga uppfattningar. Detta styrks av många forskare som exempelvis MacIntosh och Kilborn. Bentley har påvisat att vissa av dessa uppgifter är vanliga och allvarliga fel på TIMSS och PISA då det är på högre stadier.
Även i Göteborg på årets AMBLE symposium med internationella forskare framhölls vikten av att bryta ovanor/tankefel så tidigt som möjligt. I och för sig sunt förnuft - för ju fler gånger du gör fel - desto svårare att rätta till dem och lära om. Lärares ansvar är stort, det är vi som ska se till att identifiera elevernas missuppfattningar och lyfta dem i undervisningen innan de befästs och blir riktigt allvarliga.
Därför följs elevernas utveckling och lärande upp i en lektion 4 till hösten vad gäller de uppgifter som visar gula och orangefärgade resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar