Det är inte förvånande att TV-program som Lyxfällan blivit så populära. Programmet tar upp ett verkligt och växande samhällsproblem.Många människor, framförallt unga, har tappat begreppet om pengar. De konsumerar långt över sin budget och sätter hela sin tillvaro på spel.
Detta är inget nytt fenomen, Malin Molid-Svenningsson och jag skrev om detta i vår magisteruppsats redan 2008. Sedan dess har problemet eskalerat. Därför vill jag nu uppmärksamma lärare och föräldrar om vikten av begreppsförståelse och vad vi kan göra för att eleverna ska utveckla en förståelse för pengars värde.
Vi svenskar tycker om teknisk utveckling. Det är spännande och vi ser gärna de positiva sidorna. Samtidigt riskerar vi att missa de negativa.
I frågan om kontanterna och vad
de fyller för funktion i samhället är det dags att ta ett omtag.
En oreflekterad utfasning av
kontanter kommer att få konsekvenser för många: vi riskerar att få ett
uppväxande släkte av ekonomiska analfabeter.
Fler och fler barn får betalkort att handla för. En naturlig teknisk utveckling
tänker kanske en del.
Men vad vi då glömmer är att
kontanter har ett viktigt pedagogiskt syfte: våra barn riskerar att inte få
lära sig pengars värde.
”Är du snäll och går till affären
och köper två liter mjölk?” Så har många föräldrar genom åren bett sina barn om
hjälp.
Syftet är då inte bara att få hem
mjölken, utan även att barnet får lära sig att hjälpa till och ta ansvar. Genom
sedlarna i handen och den mjölk som erhålls får barnet i praktisk handling lära
sig pengarnas värde.
På samma sätt är det i skolan. I
matematikundervisningen får eleverna träna att räkna med hjälp av mynt och sedlar.
Många uppgifter handlar om att saker har ett visst pris och hur mycket de då
kan köpa för en viss summa.
Det är inte bara ett sätt att
lära sig räknesätt, utan minst lika viktigt är att få begrepp om pengars värde.
Pengarna blir verkliga – inte bara siffror.
Teknik och utveckling i all ära,
men hur kan vi förvänta oss att våra barn ska kunna ta ekonomiskt ansvar om vi
tar ifrån dem verktygen? Det som barn ska lära sig måste konkretiseras för att
bli begripligt. Riktiga pengar, kontanter, behövs för att lära sig ekonomiskt
ansvar och planering.
Om pengar i framtiden bara finns
på kort kommer våra barn att få svårare att förstå pengars värde. Handla mycket
eller lite - fram med kortet. Det är bara att fortsätta handla tills de i
kassan säger att det saknas täckning.
Utan pengar riskerar våra barn
att förlora möjligheten att lära sig planering, rimlig fördelning och att ta
ansvar för sina inköp. Allt hänger på plastkortet, som antingen fungerar eller
inte fungerar. Fungerar det kan man konsumera vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar