söndag 20 november 2016

Förslag på obligatorisk kartläggning i förskoleklass fr.o.m. 2018


På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik - är ett nytt förslag, på regeringens uppdrag. En obligatorisk kartläggning i förskoleklass skulle träda i kraft fr.o.m. 1 januari 2018. 

Det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1, som trädde i kraft från 1 juli 2016 utökas, enligt förslaget, även till årskurs 2 och 3. Detta är ett led i läsa-skriva-räkna-garantin med tydlig signal till huvudmannen att ansvara för genomförande och att tidiga åtgärder sätts in, så att varje elev kan lyckas och klara kunskapskraven i årskurs 3. 


Utredningens syfte och förslag på obligatorisk kartläggning i förskoleklassen

Utredningens syfte har varit att utarbeta ett förslag till system som ser till att alla elever får det stöd eller särskilda stöd de behöver för att få förutsättningar att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ämnena svenska eller svenska som andraspråk och matematik i årskurs 3 i grundskolan och sameskolan samt i årskurs 4 i specialskolan. 

Förslaget om en åtgärdsgaranti innebär att det ska bli obligatoriskt att göra en kartläggning av elevernas språkliga medvetenhet och matematiska tänkande på höstterminen i förskoleklassen. Enligt utredningens undersökningar gör en majoritet av huvudmännen sådana kartläggningar redan i dag. Den enkätundersökning som genomförts visar att 80 procent av de huvudmän, som besvarade enkäten, gör kartläggningar av fonologisk medvetenhet, cirka 40 procent kartlägger elevernas ordförråd och cirka 60 procent kartlägger elevernas matematiska färdigheter i förskoleklassen. Nu vill man alltså garantera en likvärdighet för alla Sveriges elever genom att införa en obligatorisk kartläggning i förskoleklass.

Utredningens förslag innebär att genomförandet av kartläggningen blir ett nytt obligatoriskt åtagande för huvudmännen. Personal med specialpedagogisk kompetens ska, enligt utredningens förslag, medverka i analysen av resultaten och vid planeringen och uppföljningen av de åtgärder som ska sättas in för elever som behöver stöd redan under året i förskoleklassen.

Det förskoleklassens kartläggning innefattar, enligt förslaget, är: 
  • Fonologisk medvetenhet  
  • Ordförråd  
  • Grundläggande matematiska färdigheter


Obligatoriskt bedömningsstöd i årskurs 1-3


Enligt utredningen ska årskurs 1, 2 och 3 genomföra bedömningsstöd i: 
• Läsning • Skrivning  • Matematik

Redan från hösten 2016 trädde det obligatoriska bedömningsstödet i svenska och matematik för årskurs 1 i kraft. Då det är enskilda intervjuer tar det mycket tid, ca 40-60 minuter per elev. Utöver detta tog det tid att lägga in resultaten i Info Mentor.               Frågan är om det går att få fram lika bra information på ett mer effektivt sätt? Kan något ändras och/eller tas bort med samma kvalitet? 

Jag anser att detta borde vara kopplat till mer personalresurser, vilket inte är fallet.
Tack vare uppbackning från fritids kunde vi genomföra bedömningarna på Ulrikaskolan, där vi valde att göra dem i augusti - september. Det var ett medvetet val, för att ta reda på varje elevs förmågor i syfte att skriva relevanta mål i IUP inför utvecklingssamtalen. 

Jag ser det också som ett verktyg i kvalitetsarbetet, med ett nuläge där insatser vi gör i undervisningen på såväl klass- som elevnivå skrivs in. Arbetet är inte slut när bedömningarna är gjorda, det viktigaste är vad min analys av resultaten leder till i planering, genomförande och uppföljning av insatser som görs i och utanför klassrummet.

Nytt obligatoriskt åtagande för huvudmannen kräver förberedelser


Hoppas att kommunens ledning är ute i tid och upprättar en plan för hur denna reform ska genomföras på ett likvärdigt sätt i kommunens skolor. Vad jag vet har så inte varit fallet med det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 och den utökade undervisningstiden i matematik för årskurs 4-6!  


Källa: http://www.regeringen.se/contentassets/ea7cfc53fff7447a883faad47c059660/pa-goda-grunder--en-atgardsgaranti-for-lasning-skrivning-och-matematik-sou-201659.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar