Efter att lärarna i F-3 på Ulrikaskolan har genomfört drygt halva modulen "Att samtala om texter" framkommer i reflektioner och utvärderingar vissa genomgående aspekter i vår gemensamma läranderesa. Aspekterna kan och bör appliceras inom alla ämnen.
Utifrån syftet som är att ge alla elever möjlighet att utveckla sitt läsande, skrivande och lärande så långt det bara är möjligt där fokus främst är på läsförståelsen framkommer:
- Vikten av att utmana, enligt Vygotskijs ”proximala utvecklingszon. Nivån kan lätt bli för låg, istället för att förenkla ska vi stötta och förklara för de som behöver.
- Spridningen inom klasserna ger dynamik och är positiv för lärandet - inte ett hinder.
- Ökat elevengagemang. Tydlighet i syfte (varför), tidsramar (när), val av text och fråga (vad) och förväntningar på förhållningssätt och struktur (hur) som exempelvis turordning, respekt och lyssnande på varandra inverkar på det positiva resultatet.
- Scaffolding likt en byggnadsställning, inom matematiken kallas det modellering är bra för alla elever, men kanske främst för de som behöver mer stöd. Med olika modeller som vi har fått möjlighet att genomföra lär eleverna sig strategier. Det kräver dock tid - övning ger färdighet.
Angående hur vi arbetar mot målen
- uppmärksamma den egna undervisningen
- reflektera över beslut i undervisningen
- tillsammans med kollegor utveckla arbetssätt och förhållningssätt
framkommer pågående lärandeprocesser bland annat i:
- Att ständigt arbeta med att utveckla förmågan i att ställa öppna frågor, vilket ökar elevers delaktighet och ger oss viktig info om elevernas tankar/förståelse.
- Ökad medvetenhet om hur beslut påverkar elevers möjligheter till lärande. Vad och hur skulle jag/vi gjort annorlunda? Detta tas med i nästa steg om man hinner med.
- Progressionen i årskurserna synliggörs, där vi tillsammans har utvecklat och ständigt utvecklar samsynen vad gäller arbetssätt och förhållningssätt. Tankar och förhållningssätt i och om teori och praktik är i ständig förändring, t.ex. från en skeptisk hållning utifrån teorin blev vi positivt överraskade i praktiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar