söndag 15 mars 2015

Resultat och analys av lektion 2 och planering av lektion 3

Learning Studyn i likhetstecknets betydelse börjar närma sig slutet.......... 

   
Enligt tidsplanen har vi analyserat resultaten från lektion 2 och planerat för lektion 3.
Våra återkommande dyrbara 30 minuter per vecka innebar i veckan som gått en analys av
vad eleverna, som deltog i lektion 2, hade svårast med. I Learning Study-blanketten framträder tydligt resultat på såväl individuell som gruppnivå. Vågrätt framträder individuella resultat och lodrätt avläsning avslöjar vilka uppgifter som eleverna hade svårast med.

Trots att lektion 2 genomfördes på ett didaktiskt föredömligt sätt med syfte, mål och gemensamma uppgifter på Smartboard, laborativt arbete i par och återkoppling till målen där eleverna gavs tillfälle att sätta ord på lärandet, kvarstår vilka uppgifter eleverna visar störst svårigheter med. Det är precis som tidigare uppgifter med addition på ena sidan och subtraktion på andra sidan som exempelvis:  
6 + 2 = _____ - 2          1 + 2 + 5 = ____ - 1 

Inför lektion 3 ska vi än mer uppmärksamma att helheterna på var sida existerar samtidigt och att man ska kontrollera så att värdet är detsamma på båda sidorna om likhetstecknet. Likhetstecknet representerar rättvisa, som är ett begrepp som eleverna kan referera till. 

Vi ska också i lektion 3 ha med ett exempel där det gäller att ta ställning om utsagan är sann eller falsk. Som kontrastering är här exemplet falskt. Eleverna ska argumentera varför det är sant eller falskt och även ges tid att förklara för varandra två och två vad likhetstecknet betyder.
Det bli spännande att se hur utfallet blir under och efter lektion 3. Någon dag senare ges eftertestet. 

Om vi hinner sammanställa allt tills jag ska på fredagens "Professionsdag på högskolan" i Borås återstår att se, om inte annat kan jag visa resultat och erfarenheter från lektion 1 och 2. I övrigt har jag en hel del annat att presentera i min föreläsning "Utveckling av undervisning genom kollegialt lärande". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar