Vad har vi för belägg för att en lektion faktiskt medfört att eleverna lärt sig det som var avsett?
Denna fråga ställde jag mig efter lektor Simon Hjorts föreläsning "Effektiv undervisning och kollegialt lärande i praktiken", som kommunens förstelärare fick ta del av. Innehållet i hans föreläsning bekräftade den inriktning jag har i mitt uppdrag som förstelärare.
Hjort refererade till Hattie´s forskning på vilka parametrar som påverkar lärandet på ett effektivt sätt. För att göra någon märkbar skillnad bör koefficienten vara minst 0,4.
0,8 ger effekt i lärandet dubbelt så snabbt. Det som gav det högsta värdet (i alla fall utifrån de parametrar som Hjort visade) är videoanalys/observation av lektion, vilket ger 0,88 i effekt. Detta värde stärker mitt utvecklingsområde. Dessutom känner jag som handledare i Matematiklyftet, som givetvis är grundat på vetenskap och beprövad erfarenhet, igen en hel del inom det kollegiala lärandet.
Kollegialt lärande kännetecknas av fem punkter enligt S. Hjort:
- Delad bild av progression
- Gemensamma lektionsplaneringar och examinationer
- Observera varandras undervisning
- Utvärdera elevernas lärande utifrån belägg
- Granska systematiskt - utarbeta förbättringar
De tillvägagångssätt som finns är:
- Learning/Lesson study
- Coachning och lektionsobservationer
- Teacher Learning Communities
- Datateam
De två senare tillvägagångssätten har jag inte hört talas om, men lät spännande.
Det som krävs för Learning/Lesson study är en fast och regelbunden tid och vilja och nyfikenhet i att utveckla undervisningen för ett optimalt lärande för eleverna. Learning/Lesson Study och lektionsobservationer tar utgångspunkt i de svårigheter som eleverna uppfattar av ett specifikt innehåll och där vi tillsammans på ett systematiskt sätt i en cykel planerar hur vi bäst undervisar om detta. Att filma eller observera och genom förtest och eftertest analysera hur effektfulla lektionerna varit för elevernas lärande är sådant som avhandlas i processen.
För att koppla tillbaka till den inledande frågan, så får vi här belägg - inte bara lärarens känsla på vad och hur mycket eleverna lärt. Hattie uttrycker detta så kärnfullt:
"Det anmärkningsvärda med beläggen är att de största effekterna på elevernas inlärning sker när lärarna blir de lärande i sin egen undervisning och när eleverna blir sina egna lärare"
(Hattie: "Synligt lärande för lärare" s.33)
Vill du veta lite mer om Simon Hjorts forskning finner du den här: www.effektivundervisning.se
Mer om genomförda Learning/Lesson studies finns att ta del av på www.learningstudy.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar