Hemkommen från Matematikbiennalen 2016, som var lärorik, inspirerande och trevlig kommer jag allt eftersom att delge sammanfattande innehåll från de seminarier som jag deltagit i.
Detta inlägg baseras på en föreläsning från Skolverket och Prim-gruppen. Skolverket fick i uppdrag att utarbeta bedömningsstöd i matematik och läs- och skrivutveckling i årskurs 1-3. Enligt regeringsuppdraget har Skolverket också utarbetat kunskapskrav i läsförståelse för årskurs 1, vilket beräknas träda i kraft den 1 juli 2016. Huvudmannen är ansvarig för genomförandet.
Att det just är inom Taluppfattning, som bedömningsstödet riktar sig mot beror på att Taluppfattningen är grundläggande för vidare matematikinlärning. De fem principerna: Ett-till-ett principen, Abstraktionsprincipen, Principen om godtycklig ordning, Principen för stabil ordning och Antals- eller kardinalprincipen ligger till grund. (Gelman och Gallistel)
Syftet med bedömningsstödet är att:
- identifiera elever som visar vanliga missuppfattningar
- identifiera elever som har begreppsliga svårigheter
- identifiera elever som har kommit långt i sin matematiska utveckling och som behöver utmaningar
Materialet består av läraranvisningar, elevuppgifter på tre olika svårighetsnivåer, dels muntliga som ska göras individuellt, dels skriftliga uppgifter i helklass eller mindre grupper. Dokumentation i sammanställningar gör att man i en analys kan identifiera elevernas kunskapsprofiler. Nästa steg blir att planera hur undervisningen ska anpassas.
Tidsåtgången är beräknad 15-30 minuter per elev på de muntliga uppgifterna. De skriftliga uppgifterna beräknas till 30-40 minuter. Utöver detta kommer dokumentation, analys och det viktiga planeringsarbetet.
Dessa ovanstående krav för årskurs 1-3 ska genomföras både höst och vår.
Genomförandet av både bedömningsstödet i Taluppfattning och Läs- och skriv samt Kunskapskrav i läsförståelse på vårterminen i årskurs 1 gör att jag ställer jag mig frågan: Krävs det inte mer resurser? Hoppas att kommunens ledning tänker till kring detta, så att syftet verkligen uppnås!
Titta gärna på de korta filmerna som ger kort men kärnfull information:
http://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/matematik/bedomningsstod-i-matematik-1.228436
http://www.skolverket.se/bedomning/bedomningsstod/svenska-och-svenska-som-andrasprak
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar