söndag 10 januari 2016

Uppföljning av kvalitetsarbetet i F-3 på Ulrikaskolan


Bättre sent än aldrig! I december hade Ulrikaskolans lärare från förskoleklass till och med årskurs 3 uppföljning av verksamhetsplanen 2015-2016. De två målen i matematik grundade i föregående läsårs åtgärder för utveckling, där det ena handlade om att läsa och svara på det som efterfrågas och det andra målet handlade om att utveckla hållbara strategier och redovisningssätt. Följande insatser framkom:


 Ge eleverna verktyg genom att börja med enkla rutinuppgifter i matematik, där de får träna på att läsa av vilken information som ges och vad uppgiften efterfrågar.



  • Rikta elevernas uppmärksamhet på symbolerna. ”Vad är det för räknesätt?"
  • Vid textuppgifter, stryka under nyckelord och vid muntliga berättelser diskutera och repetera ”Vad vet vi?” och upprepa frågan ”Vad är det som efterfrågas?”
  • I alla ämnen bör vi diskutera vilka ord i en text som är nyckelord.  
  • Uppmärksamma eleverna på att fortsätta att ställa sig frågor själva och stryka under nyckelord på egen hand.
  • Hänvisa till läsförståelsestrategier ”Läsfixarna” i matte.
  • Vad är det som gör att eleverna har så svårt för detta? Tjatar vi för mycket? Låt de bli mer självständiga och ta konsekvenserna. 
  • Vi kräver att svaret måste bygga på frågan med enhet. Gå igenom prefix, som ger ett stöd i att kunna t.ex. kilo=tusen.
  • Arbeta regelbundet med begreppsförmågan, t.ex. ”Veckans begrepp”
  • Ge möjlighet att i par/små grupper kommunicera, sätta ord på begrepp och jämföra
  • Ge möjlighet för elever att förklara hur man har tänkt: Utveckla dels att föra, dels att följa resonemangsförmågan, muntligt och skriftligt.
  • Att vi kopplar ihop det konkreta och abstrakta, t.ex. vid bråk.
  • Tanketavlan med olika uttrycksformer främjar kommunikationsförmågan.


Diskutera strategier och redovisningssätt som är hållbara i matematik. Utifrån det gå vidare till mer avancerade problem. 


  • Från början lära dem ”Störst först” att räkna från största termen i förskoleklass.
  • Vikten av att kunna dubbelt-hälften: Viktig strategi!
  • Tiokamraterna!
  • Variera likhetstecknets placering mellan helhet och delar.  Föra in x.
  • Tanketavlan utvecklar sambandet mellan olika uttrycksformer (bild,     symboler, ord och föremål)   Variera utgångspunkt!       
  • Tredelaren: Beräkning, skriva, bild.
  • Whiteboardtavlorna ger oss lärare direkt respons vilka som förstått.
  • Enskilt - Diskutera i par/smågrupper samt redovisning/sammanfattning i helklass.
  • Utveckla begreppsförmågan: ”Veckans begrepp 
  • Genom att vid problemlösning ha momentet: Gör en liknande uppgift! Då ser läraren om eleven har förstått den aktuella matematiska idén.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar