tisdag 27 december 2016

Killar och tjejers uppfattningar om klassrumsmiljön påverkar

                                


Enligt en studie, av Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson vid Linköpings universitet, är tjejers och killars upplevelser av matematikundervisningen i skolan olika och påverkar hur väl de lyckas i matematikämnet. 

Genom en statistisk analys av Skolverksdata med 6758 elever i årskurs 9 från 120 grundskolor framkommer att killar upplever att de i högre utsträckning än tjejerna har inflytande över innehållet och är mer delaktiga i undervisningen. Tjejerna upplever matematiken i skolan som svårare än vad killar gör.

Forskningsfrågan var: 

Finns det några skillnader mellan killar och tjejers uppfattning om klassrumsmiljön? Vad kan dessa uppfattningar säga oss om elevernas förväntade resultat i matematik? 


Killars och tjejers skilda uppfattningar om klassrumsmiljön


Samuelsson och Samuelsson undersökte killars och tjejers upplevelser av sex undervisningsfenomen:
1.      Stödjande miljö
2.     Upplevelsen av delaktighet
3.     Kommunicerandet av mål
4.     Grupparbete
5.     Lärarledd undervisning
6.     Tydliga förväntningar

Studien visar på skillnader i killars och tjejers upplevelse av delaktighet och grupparbete. Killar uppfattade att de hade mer inflytande och var mer delaktiga i beslut som togs under matematiklektionerna än tjejer. Killar upplevde också att de arbetade mer i grupp.
Med stöd av tidigare forskning kan killarnas upplevelser förklaras med att lärare oftare riktar sig till dem, som ett sätt att hindra dem från att tappa fokus. Lärare uppfattar tjejer oftast som mer fokuserade på uppgifterna, därför får de mindre uppmärksamhet. Lärarnas fokus på killar får till följd att de kommunicerar mindre med tjejerna.                 Enligt Samuelsson och Samuelsson kan detta vara en förklaring till att tjejer inte upplever sig vara involverade i undervisningen i samma utsträckning som killar. Detta kan i sig vara en förklaring till att de känner att de har mindre inflytande i det som görs på lektionen och vilken arbetsform som används. Sådana här könsskillnader kan även återspegla om killar och tjejer uppfattar läraren som stödjande. 
Samuelsson och Samuelsson fann också att killar upplever matematikämnet som mer intressant än tjejer gör. Enligt forskarna kan det tolkas som att killar i högre grad än tjejer förstått betydelsen av att behärska matematik för att kunna arbeta inom yrken som ingenjör, arkitekt eller forskare, som fortfarande kan uppfattas som mer manliga.  Det kan också förstås som en praktik på tvärs mot en retorik om anti-plugg-kultur bland killar. Denna tolkning är jag lite frågande till.
Enligt studien får killar mer hjälp än tjejer och det kan bero på att lärarna upplever att tjejer kan fokusera bättre på innehållet och är bättre än killar på att lösa uppgifter på egen hand. Detta sin tur kan påverka känslorna för matematiken. Upplevelser av matematiken som svår kan förstärkas av att tjejer inte ger intryck av att vara lika engagerade som killar, beroende på att de inte är en del av kommunikationen.

Betyg i matematik och uppfattningar om klassrumsmiljön

De fann också att betygen i matematik kunde kopplas till elevernas uppfattning av klassrumsmiljön på följande sätt:
  • Tjejer påverkas positivt av stödjande gruppklimat
  • Tjejer påverkas positivt av upplevd delaktighet
  • Tjejer påverkas positivt av tydligt beskrivna mål
  • Killar påverkas positivt av höga förväntningar
  • Killar påverkas positivt av arbete i grupp

Vad gäller tjejernas upplevelser är ett stödjande gruppklimat den viktigaste faktorn. Enligt Samuelsson och Samuelsson uppfattar tjejer att lärare bör erbjuda dem någon form av delaktighet och tydligt beskrivna mål, därför att detta går att koppla till betyg i matematik.
Killars upplevelser av lagom höga förväntningar gynnar deras betyg. Det finns också en relation mellan betyg i matematik och möjligheten att påverka val av arbetsformer och innehåll för undervisningen, menar de.

Vilka konsekvenser får detta för lärare?

Det är högst väsentligt att lärare i matematik beaktar genusaspekter eftersom upplevelsen av inlärningsmiljö påverkar killars och tjejers prestationer i matematik.
Effektiv matematikundervisning verkar vara densamma oavsett kön. En klassrumsmiljö som uppfattas som stödjande, med tydligt kommunicerade mål, delaktighet och rimliga krav, ökar elevers prestationer i matematik.
Studien visar också hur lärare kan hjälpa killar och tjejer att uppnå högre betyg. För att hjälpa tjejer, så måste lärarna involvera tjejer i besluten om undervisningen. För att hjälpa killar att uppnå högre betyg, måste lärarna hjälpa killar att arbeta individuellt.
Resultaten visar vikten av att lärare förstår hur olika fenomen i klassrummet påverkar killars och tjejers prestationer. När lärare förstår varför tjejer och killar upplever matematikundervisningen på olika sätt inser de inte bara varför eleverna agerar som de gör i matematikklassrummet utan också hur de kan hjälpa dem. 
Elevernas upplevelser kan ses som ett filter som har en påverkan i hur de tänker och agerar i klassrummet. Om vi lärare undersöker detta filter kommer vi att kunna genomföra en mer professionell och vetenskapligt grundad matematikundervisning. 
Denna studie var intressant och jag tänker att jag bör reflektera över hur jag agerar i klassrummet och hur elevers resultat är. Vad säger det med bakgrund av studien? 
Genom att dessutom låta eleverna göra självvärderingar vad gäller de olika undervisningsfenomenen kan jag genom att ändra mitt förhållningssätt i klassrummet förbättra tjejers och killars likvärdiga möjligheter att uppleva den fantastiskt sköna matematiken!   


God fortsättning!

Resultaten som helhet är publicerade i artikeln http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23265507.2015.1127770.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar